Parlament Europejski nie sprzeciwił się rozporządzeniu delegowanemu Komisji w sprawie unijnej systematyki dotyczącej zmiany klimatu (Rozporządzenie delegowane w sprawie gazu ziemnego). Komisja proponuje w nim, by na określonych warunkach włączyć konkretne rodzaje działalności w dziedzinie gazu i energii jądrowej do wykazu ekologicznej działalności gospodarczej objętej taksonomią unijną.
Gaz ziemny w taksonomii UE
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Rozporządzenie w sprawie taksonomii UE) ustanawia 3 typy działalności:
- niskoemisyjną (art. 10 ust. 1),
- przejściową (art. 10 ust. 2) oraz
- wspomagającą (Art. 16).
W Rozporządzeniu delegowanym w sprawie gazu ziemnego Komisja zaliczyła niektóre działalności w zakresie energii jądrowej i gazu ziemnego do drugiej kategorii działań. Uznaje się je za działania, których nie można jeszcze zastąpić wykonalnymi technologicznie i ekonomicznie alternatywami niskoemisyjnymi, ale które przyczyniają się do łagodzenia zmian klimatu i mogą odegrać ważną rolę w przejściu na gospodarkę zeroemisyjną, zgodnie z celami klimatycznymi Unii oraz z zastrzeżeniem pewnych warunków i bez wypierania inwestycji w źródła odnawialne.
Rozporządzenie delegowane w sprawie gazu ziemnego przewiduje również określone wymogi informacyjne związane z działalnością związaną z energią jądrową i gazem ziemnym poprzez zmianę aktu delegowanego dotyczącego ujawniania informacji zgodnie z przepisami art. 8 Rozporządzenia w sprawie taksonomii UE (Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji). Poprawka ta wprowadza wymóg, aby duże notowane na giełdzie spółki niefinansowe i finansowe ujawniały część swojej działalności związanej z energią jądrową i gazem ziemnym. Ma to pomóc inwestorom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Wymagania dla działalności związanej z gazem ziemnym
Rozporządzenie delegowane w sprawie gazu ziemnego odnosi się do 3 rodzajów działalności związanych z gazem ziemnym:
- wytwarzanie energii elektrycznej z wykorzystaniem kopalnych paliw gazowych,
- wysokosprawna kogeneracja ciepła/chłodu i energii z wykorzystaniem kopalnych paliw gazowych,
- produkcja ciepła/chłodu z wykorzystaniem kopalnych paliw gazowych w efektywnym ciepłownictwie/chłodnictwie systemowym.
Pamiętać trzeba, że w art. 9 Rozporządzenie w sprawie taksonomii UE określa cele środowiskowe, które muszą spełniać działalności objęte aktami uzupełniającymi. Dla działalności związanych z gazem ziemnym najbardziej wymagające warunki związane są z celem polegającym na łagodzeniu zmian klimatu. Każda z tych działalności musi spełniać jeden z następujących progów emisji:
- emisje w cyklu życia są poniżej 100 g CO2e/kWh lub
- dla instalacji, dla których uzyskano pozwolenie na budowę do końca 2030 r. i w przypadku braku dostępności źródeł odnawialnych w wystarczającej skali, emisje bezpośrednie wynoszą poniżej 270 g. CO2e/kWh lub, w przypadku działalności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej, ich roczna bezpośrednia emisja gazów cieplarnianych nie może przekroczyć średnio 550 kg CO2/kW mocy obiektu przez 20 lat. W takim przypadku działalności musi spełniać szereg warunków kumulatywnych m.in. działalność zapewnia pełne przejście na gazy odnawialne lub niskoemisyjne do końca 2035 r.
Dotychczasowe i przyszłe losy rozporządzenia delegowanego
Komisja Europejska formalnie przyjęła Rozporządzenie delegowane w sprawie gazu ziemnego w dniu 9 marca 2022 r. Parlament i Rada mają czas do 11 lipca 2022 r. na podjęcie decyzji w jego sprawie.
W dniu 14 czerwca 2022 r. europosłowie zasiadający w Komisji Gospodarczej i Monetarnej oraz Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności przyjęli sprzeciw wobec Rozporządzenia delegowanego w sprawie gazu ziemnego w stosunku głosów 76 przeciw, 62 za i 4 wstrzymujących się. Żeby ten sprzeciw został podtrzymany, na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego musiałaby za nim zagłosować absolutna większość (353 europosłów).
Ostatecznie za rezolucją zagłosowało 278 posłów, 328 głosowało przeciw, zaś 33 wstrzymało się od głosu. Jeżeli ani Parlament, ani Rada nie odrzucą wniosku do 11 lipca 2022 r., Rozporządzenie delegowane dla gazu ziemnego wejdzie w życie i będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Autor: Marcel Krzanowski, Wawrzynowicz & Wspólnicy sp. k.
***
Zapraszamy do zapoznania się z nowym tekstem opublikowanym na portalu zamówienia.org.pl: Etapy prowadzenia postępowania w trybie podstawowym z możliwością negocjacji i w trybie podstawowym z negocjacjami.