energia.edu.pl

  • energia.edu.plenergia.edu.pl
  • O portalu
    • O autorach
    • Polityka Cookies
  • Energetyka
    • Gaz
    • Elektroenergetyka
    • OZE
    • Ciepłownictwo
    • Atom
  • Klimat
  • Samorządy
  • Kontakt
  • Search

Kluczowe uzgodnienia dotyczące unijnych regulacji sektora gazów odnawialnych

2023-03-31Aktualności, Energetyka, Gazdekarbonizacja, magazynowanie energii, wodórMożliwość komentowania Kluczowe uzgodnienia dotyczące unijnych regulacji sektora gazów odnawialnych została wyłączona

28 marca 2023 r. Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (Rada TTE) wypracowała stanowisko negocjacyjne (ogólne podejście) w sprawie dwóch projektów aktów normatywnych, które mają zastąpić:

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 oraz
  • dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 2003/55/WE.

O tej inicjatywie pisaliśmy już w poprzednich artykułach:

  • Pakiet Dekarbonizacji Rynków Wodoru i Gazu oraz Strategia Metanowa
  • Europejski pakiet wodorowy opublikowany

Niemniej po krótce przypomnijmy podstawowe założenia projektów rozporządzenia i dyrektywy, które razem będziemy nazywać Pakietem na rzecz dekarbonizacji rynków wodoru i gazu.

Podstawowe założenia przyszłego rynku paliw metanowych i wodorowych

Pakiet na rzecz dekarbonizacji rynków wodoru i gazu ma określać wspólne zasady rynku wewnętrznego dla gazów odnawialnych, gazu ziemnego i wodoru. W ten sposób mają powstać ramy regulacyjne dla specjalnej infrastruktury wodorowej i rynków wodorowych oraz dla zintegrowanego planowania sieci. Ponadto projektodawca przewidział dodanie przepisów o ochronie konsumentów i zwiększenie bezpieczeństwa dostaw.

Proponowane rozporządzenie ma pomóc w rozpowszechnieniu na unijnym rynku gazów odnawialnych i niskoemisyjnych, zwłaszcza biometanu i wodoru. Jednym z celów projektu jest włączenie wodoru oraz gazów odnawialnych do istniejącej infrastruktury gazu ziemnego poprzez usunięcie taryf dla transgranicznych połączeń międzysystemowych i obniżenie taryf w punktach tych połączeń. Ponadto jego wejście w życie ma wprowadzić zasady dla transgranicznych sieci wodorowych i szczegółowe przepisy ułatwiające mieszanie wodoru z gazem ziemnym i gazami odnawialnymi. Nową infrastrukturą mają zarządzać odpowiedni operatorzy (których wyodrębnienie przewiduje projekt dyrektywy), zrzeszeni razem w europejskiej sieci operatorów sieci wodorowych. Ma ona m.in. koordynować rozbudowę transgranicznych połączeń wodorowych, a także opracować szczegółowe zasady techniczne związane z jej obsługą. Projektowane rozporządzenie ma wreszcie wymusić na państwach członkowskich uwzględnienie magazynowania w ocenach ryzyka dotyczących bezpieczeństwa dostaw, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym.

Z kolei proponowana dyrektywa ma rozszerzyć na sieci wodorowe zasady unijnego ustawodawstwa mające zastosowanie do sieci gazowych. W odróżnieniu od obecnych rozwiązań, przyszły akt ma zawierać zaostrzone przepisy o ochronie konsumentów, które pozwolą łatwiej zmieniać dostawców i wybierać gaz odnawialny i niskoemisyjny zamiast paliw kopalnych. O czym już wspomniano, wraz z wejściem w życie przyszłej dyrektywy powstanie wymóg wyodrębnienia operatorów zajmujących się transportem, magazynowanie i skraplaniem/regazyfikacją wodoru. Nadto projektowany akt ma podtrzymać większości przepisów dotyczących operatorów systemów gazowych (w tym o ich rozdzieleniu), dostępie stron trzecich do istniejącej infrastruktury gazowej, zintegrowanym planowaniu sieci i niezależnych organach regulacyjnych. Wreszcie projekt przewiduje, że długoterminowe umowy na kopalny gaz ziemny o nieobniżonej emisji nie powinny być przedłużane na okres po 2049 r., aby nie dopuścić do zależności od paliw kopalnych i dać więcej przestrzeni czystym gazom na europejskim rynku gazowym.

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez Radę TTE do projektu rozporządzenia

W porównaniu z pierwotnymi propozycjami, dokonano kilku modyfikacji. Rada TTE doprecyzowała przepisy o taryfach i rabatach taryfowych dla wodoru i gazów odnawialnych mających uzyskać dostęp do sieci gazowej i dała państwom członkowskim większą swobodę w ich ustalaniu. Wynikiem prac jest rozróżnienie rabatów taryfowych dla gazów odnawialnych (100%) i dla gazów niskoemisyjnych (75%) w systemie gazu ziemnego. Istotną zmianą wypracowaną na szczeblu ministerialnym jest także obniżenie dopuszczalnej domieszki wodoru na połączeniach międzysystemowych. Pierwotnie projekt rozporządzenia zakładał, że pułap ten miał sięgać 5%, a obecnie Rada TTE określiła go na poziomie 2%. Rada TTE wzmocniła i ulepszyła także przepisy pozwalające na geograficzne ograniczanie sieci wodorowych. W szczególności klauzula przeglądowa pozwoli przyjrzeć się potencjalnym przepisom dla przyszłych operatorów transportu wodoru, po tym jak infrastruktura i rynek wodoru bardziej się rozwiną.

Ważne zmiany wprowadzone przez Radę TTE dotknęły także obszaru bezpieczeństwa dostaw. Jeśli chodzi o certyfikację operatorów systemu magazynowego, podejście ogólne włącza do tekstu przepisy rozporządzenia o magazynowaniu gazu przyjęte w czerwcu 2022 r. Ponadto wprowadza się 100-procentowy rabat od taryf przesyłowych i dystrybucyjnych opartych na zdolności dla podziemnych magazynów gazu i instalacji LNG. Wreszcie Rada TTE dodała klauzulę bezpieczeństwa umożliwiającą państwom członkowskim podejmowanie proporcjonalnych środków w celu czasowego ograniczania importu z Białorusi i Rosji. Warto dodać, że usuniętych zostało wiele przepisów o bezpieczeństwie dostaw, które zostały objęte różnymi przepisami nadzwyczajnymi przyjętymi w 2022 r. Pozostawiono jednak pole do dalszych dostosowań w przyszłości.

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez Radę TTE do dyrektywy

Co się tyczy drugiego aktu, w ramach podejścia ogólnego dodano do definicji dotyczących niskoemisyjności odniesienie do odpowiednika kopalnego określonego w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, aby zapewnić równość szans przy ocenie pełnego śladu emisyjnego różnych gazów. Poza tym Rada TTE dokonała pewnych zmian w odnośnych przepisach, jeśli chodzi o dostarczanie informacji, łatwość zmiany dostawcy oraz rezygnację w przypadku ofert pakietowych. Państwa członkowskie będą miały większą swobodę wprowadzania inteligentnych systemów pomiarowych. Dodano także możliwość interwencji publicznej w przypadku ustalania cen w sytuacjach nadzwyczajnych, odwzorowując przepisy omawianego obecnie projektu o przeglądzie struktury rynku energii elektrycznej. Odniesienie to zostanie zmodyfikowane odpowiednio do wyników negocjacji nad tym projektem.

Do przełomowych zmian nie doszło w propozycjach dotyczących regulacji przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wodorem. W szczególności, Rada TTE utrzymała pełny rozdział własnościowy operatorów sieci wodorowej jako model domyślny, dopuszczając pod pewnymi warunkami model niezależnego operatora systemu przesyłowego (w którym to modelu dostawcy energii mogą nadal posiadać i obsługiwać sieci, ale za pośrednictwem podmiotu zależnego). Ponadto przedłużono do 2035 r. etap przejściowy na wdrożenie szczegółowych przepisów o wodorze oraz dodano ograniczone odstępstwo w przypadku niektórych przepisów dla części państw członkowskich ze względu na ich szczególną sytuację.

***

Po tym jak Rada TTE wypracowała podejście ogólne w sprawie projektów, możliwe jest rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim. Po osiągnięciu porozumienia obie instytucje będą musiały formalnie przyjąć przepisy, które następnie zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a później wejdą w życie. Powyższe powinno trwać możliwie najkrócej, gdyż przyjęcie nowych przepisów prawnych dla rynku paliw metanowych i wodorowych jest jedną z najbardziej oczekiwanych inicjatyw w 2023 r. Jest to szczególnie ważne w kontekście prowadzonych obecnie prac na projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie Rządowego Centrum Legislacji: UD382), która ma stworzyć fundament pod przyszłe otoczenie regulacyjne sektora wodorowego.

Autor: Marcel Krzanowski, Wawrzynowicz & Wspólnicy sp. k.

Tweet

Odwiedź też:

Portal zamówienia.org.pl
prawo-naprawcze
Restrukturyzacja

Portal tworzony przez:

Kancelaria Wawrzynowicz i Wspólnicy
ISSN 2719-4140
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Czytaj politykę cookies
Polityka Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT