21 października 2022 r. zaprezentowano długo wyczekiwany projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (UD382). Propozycje w nim zawarte realizują jeden z celów Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku 2040, czyli stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego gospodarki wodorowej. Nowelizacja stanowi część pakietu legislacyjnego zwanego „Konstytucją dla wodoru”, którego głównym celem jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowania rynku wodoru z uwzględnieniem potrzeby zachowania konkurencyjności.
W tym artykule skupimy się wyłącznie na kwestiach związanych z regulacją rynku wodoru. Projekt zawiera ponadto m.in. przepisy regulujące proces inwestycyjny budowy i przebudowy sieci wodorowych i przyłączy oraz rozwiązania dotyczące wsparcia badań i rozwoju.
Definicja wodoru
Projekt wprowadza dużo zmian na poziomie definicji w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (dalej jako „Prawo energetyczne”). Przede wszystkim rozstrzyga jedną z największych zagwozdek dotychczasowych dyskusji nad kształtem reformy wodorowej, czyli odpowiada na pytanie, czy wodór jest paliwem gazowym.
W uzasadnieniu do projektu możemy wyczytać, że za paliwo gazowe wodór może zostać uznany jedynie wówczas, gdy jest domieszkowany do gazu ziemnego i przesyłany siecią gazową. Taka konstrukcja definicji nie pozwala uwzględnić szerokiego zastosowania wodoru jako surowca, nośnika oraz magazynu energii, jeżeli nie jest on przesyłany siecią gazową. W związku z powyższym w projekcie ustawy proponuje się dodanie osobnej definicji wodoru rozumianego jako substancja chemiczna, oznaczona kodem CN 2804 10 00.
Operatorzy systemu wodorowego
Projekt przewiduje nie tylko wydzielenie wodoru od innych rodzajów paliw, ale także stworzenie całkowicie nowego systemu infrastrukturalnego, zorientowanego wokół niego. Główne role w tym systemie mają odgrywać: operator systemu wodorowego i operator systemu magazynowania wodoru (oraz łączący ich zadania operator systemu połączonego wodorowego).
Operatorem systemu wodorowego ma być przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem wodoru, które będzie jednocześnie odpowiedzialne za ruch sieciowy w sieci wodorowej, bieżące i długookresowe bezpieczeństwo jej funkcjonowania, eksploatację, konserwację, remonty oraz niezbędną rozbudowę sieci wodorowej, w tym połączeń z innymi sieciami wodorowymi. Realizując powyższe zadania operator systemu wodorowego ma dbać o równe traktowanie wszystkich użytkowników nowego systemu oraz uwzględniać wymogi ochrony środowiska.
Operator systemu magazynowania wodoru to w myśl projektu przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem wodoru, odpowiedzialne za eksploatację instalacji magazynowej wodoru. Ta ostatnia ma stanowić magazyn energii, tak więc operator systemu magazynowania wodoru będzie przedsiębiorcą magazynującym energię. Podobnie jak w przypadku operatora systemu wodorowego, realizacja zadań związanych z magazynowaniem wodoru ma następować przy równym traktowaniu użytkowników systemu oraz z uwzględnieniem potrzeby ochrony środowiska.
Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub magazynowaniem wodoru będą obowiązane zapewniać wszystkim podmiotom świadczenie usług na warunkach uzgodnionych przez strony w drodze umowy. Oznacza to, że na ten moment projekt nie przewiduje korzystania z sieci wodorowych i instalacji magazynowania wodoru w oparciu o opłaty określone w taryfach operatorskich. Świadczenie usług przesyłania wodoru będzie możliwe po wydaniu warunków technicznych i ekonomicznych przyłączenia do sieci oraz zawarciu umowy o przyłączenie.
Operatorzy systemu wodorowego i systemu magazynowania wodoru nie będą mogli wykonywać działalności gospodarczej związanej z produkcją, wytwarzaniem lub obrotem paliwami gazowymi, wodorem lub energią elektryczną ani wykonywać jej na podstawie umowy na rzecz innych przedsiębiorstw energetycznych. Jeżeli pozostaną w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, będą musieli pozostać niezależni od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem i magazynowaniem wodoru lub konwersją elektrolityczną.
Zarówno przesyłanie, jak i magazynowanie wodoru będzie aktywnością wymagającą uzyskania odpowiedniej koncesji wydawanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Ten organ będzie także właściwy do wyznaczenia przedsiębiorstw energetycznych na operatorów systemów wodorowych – w pierwszej kolejności odbywać się to będzie na wniosek przedsiębiorstwa. W przypadku zaniechania przez przedsiębiorstwo złożenia wniosku – Prezes URE wyznacza ten podmiot na operatora z urzędu. Z kolei jeśli organ odmówi wyznaczenia przedsiębiorstwa na operatora na wniosek – wyznacza on z urzędu inny podmiotu, spełniający ustawowe wymagania. Operator systemu wodorowego i operator systemu magazynowania wodoru będą obowiązani do sporządzania odpowiednio instrukcji ruchu i eksploatacji sieci wodorowej oraz instrukcji ruchu i eksploatacji instalacji magazynowania wodoru.
Dodatkowym obowiązkiem dla operatora systemu magazynowania wodoru będzie prowadzenie w postaci elektronicznej rejestru instalacji magazynowych wodoru. Dotyczyć to będzie instalacji o łącznej pojemności powyżej 5 000 Nm3.
Konwersja elektrolityczna
Wiele wskazuje na to, że wkrótce przepisy Prawa energetyczne będą regulować nowy rodzaj usługi świadczonej na rynku energii. Chodzi o konwersję elektrolityczną polegającą na przetworzeniu energii elektrycznej na wodór lub inne gazy w procesie elektrolizy lub przetworzeniu wodoru, uzyskanego w procesie elektrolizy, na energię elektryczną, dokonywane w instalacji konwersji elektrolitycznej. Ta ostatnia ma z kolei stanowić wyodrębniony zespół urządzeń opisanych przez dane techniczne i handlowe, służących do przeprowadzania procesu konwersji elektrolitycznej.
Konwersja elektrolityczna to technologiczny „łącznik” między sektorem elektroenergetycznym a wodorowym. Przetworzenie energii elektrycznej do postaci wodoru ma stanowić odpowiedź na pojawiające się obecnie problemy z magazynowaniem nadwyżek energii elektrycznej, w szczególności tej powstającej sezonowo przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Na ten cel projekt przewiduje także dodanie definicji legalnej magazynowania energii, czyli magazynowania energii elektrycznej lub przetworzenia energii elektrycznej pobranej z sieci elektroenergetycznej lub wytworzonej przez jednostkę wytwórczą przyłączoną do sieci elektroenergetycznej i współpracującą z tą siecią do innej postaci energii, w tym do postaci wodoru, przechowywania tej energii, a następnie wykorzystanie jej w postaci innego nośnika energii. Definicja ta została zaczerpnięta z innego przygotowywanego aktualnie projektu rządowego, tj. projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne i ustawy o odnawialnych źródłach energii (UC74).
Usługa konwersji elektrolitycznej, zgodnie z projektem, ma byś świadczona przez operatorów: systemu wodorowego, systemu magazynowania wodoru, systemu przesyłowego gazu oraz systemu dystrybucyjnego. Podstawą do jej realizacji ma być specjalna umowa. Projekt nie określa obligatoryjnych elementów tej umowy.
Wprowadzenie przepisów dotyczących konwersji jednej postaci energii do drugiej stanowi realizację postulatu stawianego przez przedstawicieli branży, o którym pisaliśmy w czerwcowym artykule pt. „Magazynowanie energii elektrycznej w postaci wodoru”.
***
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (UD382) to ważny sygnał ze strony Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Zwiastuje on bowiem istotne zmiany na krajowym rynku energii realizujące zamierzenia prezentowane przez Komisję Europejską w pakiecie rewizyjnym dyrektywy gazowej i rozporządzenia gazowego. Pamiętać trzeba, że plany Komisji pozostawiają pewną przestrzeń dla państw członkowskich do dostosowania rozwiązań krajowych do potrzeb i oczekiwań przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców końcowych. Stąd pozytywnie należy oceniać włączenie do projektu rozwiązań dotyczących konwersji elektrolitycznej, które nie wynikają z pakietów unijnych. Jednocześnie w naszej ocenie w projekcie potrzebne są dalej idące zmiany, które, przynajmniej na początkowym etapie kształtowania rynku wodoru, zapewnią większą współpracę miedzy sektorami gazowymi, elektroenergetycznymi i wodorowymi. Zachęcamy zatem do wzięcia udziału w konsultacjach publicznych tego projektu.
Autor: Marcel Krzanowski, Wawrzynowicz & Wspólnicy sp. k.