W dniu 12 kwietnia został opublikowany na portalu Rządowego Centrum Legislacyjnego projekt Ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw („Nowelizacja”, „Ustawa nowelizująca”), opracowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
Konsultacje publiczne projektu zakończyły się dnia 26 kwietnia 2019 r.
Ustawodawca w Nowelizacji proponuje podział projektu budowlanego na poszczególne części, co ma doprowadzić do przyspieszenia procesów administracyjnych, sprawniejszego przygotowania dokumentacji projektowej w zakresie niezbędnym do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zmniejszenia obciążenia organów administracji architektoniczno – budowlanej.
Zasadnicza większość proponowanych zmian dotyczy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 t. j.). Zmiany obejmujące inne akty prawne mają głównie charakter dostosowawczy do nowej koncepcji projektu budowlanego.
Zmiany dotyczące samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz obowiązków uczestników procesu budowlanego
Zmiany wprowadzone zostały w celu dostosowania art. 12 PB do proponowanego nowego podziału projektu budowlanego na części: na projekt zagospodarowania działki lub terenu, projekt architektoniczno – budowlany i projekt techniczny.
Podobnie jak w przypadku art. 12 PB, również treść art. 20 PB wymaga dostosowania do proponowanego podziału. Co istotne, projektant sprawdzający, który posiada uprawnienia w odpowiedniej specjalności, docelowo ma dokonywać sprawdzenia projektu architektoniczno – budowlanego oraz projektu technicznego.
Uchylony zostaje art. 12 ust. 4 PB z uwagi na przeniesienie zapisu dotyczącego konieczności dołączenia oświadczenia o sporządzeniu projektu budowlanego, zgodnie z obowiązującymi zasadami wiedzy technicznej do treści art. 34 ust. 3c PB, w którym to przepisie mają zostać zebrane wszystkie elementy projektu budowlanego w podziale na poszczególne części.
Zgodnie z ogólnym wydźwiękiem Nowelizacji, poza zmianami o charakterze dostosowawczym w treści art. 34 PE, wprowadzono podział projektu budowlanego na części:
– projekt zagospodarowania działki lub terenu,
– projekt architektoniczno – budowlany,
– projekt techniczny.
Projekt Nowelizacji przewiduje, iż projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z projektem architektoniczno – budowlanym będą tą częścią projektu budowlanego, która będzie zatwierdzana przez organ administracji architektoniczno – budowlanej, natomiast projekt techniczny nie będzie zatwierdzany i przedkładany do organu administracji architektoniczno-budowlanej, jednak obligatoryjnie musi być zgodny z projektem architektoniczno – budowlanym. Zgodność ta powinna zostać zachowania podczas całego procesu realizacji inwestycji.
Z uwagi na wprowadzenie nowej formuły projektu budowlanego, zaproponowano katalog wymagań odrębnie względem każdej części projektu. W przepisach wymieniono elementy poszczególnych projektów wchodzących w skład projektu budowlanego podkreślając, że projekt techniczny, który przedkładany będzie do organu nadzoru budowlanego na etapie składania wniosku o wydanie decyzji pozwolenia na użytkowanie musi być zgodny z zatwierdzonym przez organ administracji architektoniczno-budowlanej projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym.
Zmianie zasadniczo nie ulega projekt zagospodarowania działki lub terenu, jednak wskazuje się, że to w tej części projektu powinna znajdować się informacja o obszarze oddziaływania planowanego obiektu.
W projekcie architektoniczno – budowlanym natomiast powinny znaleźć się kwestie związane ze sposobem użytkowania, dostępnością oraz układem przestrzennym i formą architektoniczną obiektów budowlanych, charakterystyką ekologiczną, a ponadto charakterystycznymi parametrami oraz rozwiązaniami materiałowymi i technicznymi obiektu budowlanego, które są istotne z punktu widzenia otoczenia oraz środowiska.
Zarówno projekt architektoniczno – budowlany jak i projekt zagospodarowania działki lub terenu powinien zawierać wszelkie informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa pożarowego.
Z kolei w projekcie technicznym powinny zostać zawarte informacje dotyczące konstrukcji obiektu, charakterystyki energetycznej, w zależności od potrzeb – wyników badań geologiczno-inżynierskich, geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych oraz pozostałe opracowania projektowe.
W art. 34 ust. 3b PB wskazano, że każda z części projektu powinna dodatkowo zawierać określone w treści przepisu oświadczenia, zaświadczenia i kopie decyzji.
W Nowelizacji zaproponowano również zmiany w zakresie art. 35 PB. Mają one docelowo doprecyzować przepisy dotyczące rozpatrywania wniosków o pozwolenie na budowę i wydawanie ewentualnych decyzji o odmowie pozwolenia na budowę oraz dostosować obecne przepisy do nowego podziału projektu budowlanego na części.
W związku z powyższymi zmianami, w Ustawie nowelizującej zaproponowano również zmianę treści art. 36a PB regulującego kwestie istotnego i nieistotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę. Dotychczasowe przepisy odnosiły się w tym zakresie do całego projektu budowlanego, podczas gdy wprowadzone regulacje dotyczyć będą projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz nowego zakresu projektu architektonicznego – budowlanego.
W Nowelizacji ustawodawca zaproponował również wprowadzenie nowego przepisu – art. 36b PB, który rozstrzyga, iż zmiany w projekcie technicznym dotyczące rozwiązań, które podlegały uzgodnieniu mogą być wprowadzone wyłącznie po ich ponownym uzgodnieniu, a projekt powinien być wówczas na bieżąco aktualizowany. W treści projektowanego przepisu doprecyzowano również możliwość wprowadzania zmian w projekcie technicznym, jednak wyłącznie wówczas, jeżeli przed ich realizacją zostaną one naniesione na projekt oraz sprawdzone przez projektanta sprawdzającego.
***
Ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.
Autor: Joanna Nowak, Wawrzynowicz i Wspólnicy sp.k.