energia.edu.pl

  • energia.edu.plenergia.edu.pl
  • O portalu
    • O autorach
    • Polityka Cookies
  • Energetyka
    • Gaz
    • Elektroenergetyka
    • OZE
    • Ciepłownictwo
    • Atom
  • Klimat
  • Samorządy
  • Kontakt
  • Search

PROJEKT STRATEGII PRODUKTYWNOŚCI 2030

2021-02-05Aktualnościgospodarka, inwestycje, strategiaproduktywności, technologie, zasobynaturalne, zasobyodnawialneMożliwość komentowania PROJEKT STRATEGII PRODUKTYWNOŚCI 2030 została wyłączona

13 listopada 2020 r. zakończono konsultacje publiczne dotyczące projektu Strategii Produktywności 2030, którą planuje się przyjąć w I kwartale 2021 r. Wzrost produktywności, o którym mowa w strategii, ma oznaczać zmianę relacji efektów określonej aktywności do nakładów poniesionych na jej wykonanie w określonym czasie. Z projektu wynika, że zwiększenie produktywności pracy wymaga podjęcia równoległego działania na dwóch uzupełniających się płaszczyznach – rozwoju technicznego oraz rozwoju kompetencji (umiejętności) pracowników. Realizacja projektowanej strategii ma przyczynić się również do zapewnienia spójności społecznej przez przeciwdziałanie bezrobociu i wykluczeniu technologicznemu. W projekcie podkreśla się konieczność likwidacji barier wewnętrznych przy uwzględnieniu trendów zewnętrznych. Projekt strategii składa się z kilku obszarów, w ramach których wskazuje się cele szczegółowe.

ZASOBY NATURALNE (ZIEMIA I SUROWCE)

            W dokumencie podkreślono, że surowce nieodnawialne mają nadal ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju gospodarczego Polski. Jednak aby zminimalizować ślad środowiskowy przy pozyskiwaniu tych surowców, należy odzyskiwać surowce i materiały z istniejących już odpadów. Dlatego konieczny jest rozwój regulacji dotyczących rynków surowców wtórnych. W ramach strategii planuje się następujące działania w tym obszarze:

  • wprowadzenie instrumentów wspierających przedsiębiorstwa przetwarzające odpady do formy surowca wtórnego/produktu oraz te wykorzystujące surowce wtórne w produkcji,
  • modyfikację istniejącego systemu EPR (Extended Producer Responsibility),
  • stworzenie eksperckiej platformy ekoprojektowania, dzięki której przedsiębiorcy będą mogli otrzymać pomoc ekspercką w postaci doradztwa, audytu oraz propozycji zmian w procesach produkcyjnych pod kątem gospodarki o zabiegu zamkniętym,
  • upowszechnienie narzędzia pomiaru śladu środowiskowego.

Drugi kierunek interwencji w zakresie zasobów naturalnych ma na celu zwiększenie wykorzystania zasobów odnawialnych w przemyśle. Szczególnie zaznaczono tu wykorzystanie biogospodarki jako sposobu dla  zwiększenia wydajności wykorzystywania zasobów, przede wszystkim przez zastąpienie surowców bazujących na nieodnawialnych zasobach węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego. Projektowana strategia kładzie nacisk na sprzyjanie zrównoważonemu rozwojowi bioproduktów oraz wspieranie rozwoju innowacyjnych biotworzyw w celu przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym.

W Strategii podnosi się, że ekoinnowacje nie tylko pomagają spełnić wymogi dotyczące ochrony środowiska, ale i ułatwiają optymalizację potencjału w zakresie wzrostu gospodarczego. W celu rozwoju obszaru finansowania zielonych technologii ze środków publicznych planuje się przede wszystkim:

  • utworzenie punktu koordynującego działania na rzecz rozwoju i komercjalizacji zielonych technologii GIH (Green Innovation Hub),
  • dalsze upowszechnianie zielonych zamówień np. przez opracowanie materiałów/zaleceń stosownie do celów i priorytetów określonych w Polityce Zakupowej Państwa.

INWESTYCJE (KAPITAŁ TRWAŁY I FINANSOWY)

W projekcie strategii wskazuje się na konieczność trwałego podniesienia stopy inwestycji prywatnych w Polsce. To właśnie te inwestycje mają największy wpływ na wzrost produktywności, ponieważ dzięki inwestycjom w aktywa nowoczesnej gospodarki 4.0, czyli w automatyzację, robotyzację i cyfryzację, Polska będzie mogła ograniczyć zagrożenie związane z niedoborem zasobów pracy.

W tym kontekście szczególnie istotne jest wspieranie przemysłu energochłonnego. W wyniku konieczności dostosowania się do polityki klimatycznej Unii Europejskiej oraz braku dostatecznej modernizacji sektora energii w Polsce, przemysły energochłonne są obciążone coraz wyższymi opłatami i kosztami regulacyjnymi. Likwidacja tych branż wiązałaby się z negatywnym wpływem na gospodarkę lokalną. Aby zapobiec temu procesowi planuje się m. in. realizację nowego projektu strategicznego – Programu dla małych i średnich miast przemysłowych. Program ma na celu wprowadzenie zmian regulacyjnych pozwalających np. na zmianę parametrów uprawniających do stosowania obniżonej opłaty jakościowej. Dzięki takiemu wsparciu przedsiębiorstwa mają poprawić swoją rentowność i zwiększyć inwestycje.

WIEDZA

W projekcie Strategii Produktywności zakłada się, że Polska w roku 2030 r. powinna osiągnąć poziom gospodarki opartej na wiedzy. Rozwój wiedzy ma być czynnikiem koniecznym do budowy gospodarki w warunkach stojących przed nią wyzwań rozwojowych. Pojęcie wiedzy z perspektywy produktywności rozumie się w sposób rozszerzający – jako wytwarzanie, rozprzestrzenianie i wykorzystywanie wszelkich efektów prac naukowych.

W kontekście rozwoju produktywności w obszarze wiedzy zwrócono uwagę na sektor kosmiczny, który jest źródłem wielu nowych i innowacyjnych rozwiązań. Warto zaznaczyć, że technologie kosmiczne odpowiadają często wymaganiom neutralności klimatycznej i gospodarki o obiegu zamkniętym. Do poprawy produktywności może przyczynić się wykorzystanie danych satelitarnych i bazujących na nich aplikacji. Aplikacje oparte na technikach satelitarnych są stosowane m.in. we wszystkich rodzajach transportu, monitorowaniu środowiska, planowaniu przestrzennym i energetyce. W tym zakresie kluczowym projektem ma być budowa i wyniesienie w przestrzeń kosmiczną polskiego satelity, którego celem będzie świadczenie usług z wykorzystaniem danych satelitarnych.

Kolejną okazją do zwiększenia produktywności polskiej gospodarki jest rozwój instytutów badawczych w ramach Sieci Badawczej Łukaszewicz. Kierunki prac działalności badawczo-rozwojowej mają odpowiadać najbardziej aktualnym wyzwaniom współczesnej gospodarki, takim jak Zdrowie, Inteligentna mobilność, Transformacja cyfrowa, Zrównoważona gospodarka i energia.

POZOSTAŁE, WYDZIELONE W STRATEGII OBSZARY:

  • Praca i kapitał ludzki

Wskazano, że wzrost jakości tego kapitału warunkuje rozwój gospodarczy związany z makrotrendami. Proponuje się zatem m.in. zwiększenie wpływu pracodawców na program nauczania. Priorytetem ma być kształtowanie kompetencji kluczowych, warunkujących powodzenie społeczne, w tym szczególnie kompetencji cyfrowych.

  • Organizacja i instytucje

Strategia odnosi się w tym zakresie zarówno do instytucji publicznych, jak i prywatnych. Wskazuje się, że instytucje publiczne mają stosować bardziej innowacyjne rozwiązania, prowadzić aktywną politykę sektorową. Planuje się również zintensyfikowanie kooperacji podmiotów prywatnych z publicznymi oraz prywatnych z prywatnymi.

  • Dane

W projektowanej strategii podkreśla się, że dane są kluczowym aktywem XXI w., podstawą rozwoju gospodarki cyfrowej na świecie. W ramach tego obszaru planuje się przede wszystkim zwiększenie ekonomicznego wykorzystania danych nieosobowych.

  • Umiędzynarodowienie

Strategia wskazuje na duże znaczenie dla podniesienia poziomu produktywności przedsiębiorstwa w umiędzynaradawianiu jego działalności. Państwo powinno zatem pokazywać korzyści, jakie może przynieść prowadzenie działalności eksportowej oraz udział w innych formach działalności na rynkach zagranicznych. Kluczowy jest też proces zwiększania innowacyjności polskiej gospodarki w ten sposób, aby mogła ona skutecznie konkurować na rynku globalnym.

Tweet

Odwiedź też:

Portal zamówienia.org.pl
prawo-naprawcze
Restrukturyzacja

Portal tworzony przez:

Kancelaria Wawrzynowicz i Wspólnicy
ISSN 2719-4140
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Czytaj politykę cookies
Polityka Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT